donderdag 31 mei 2012

Vrijiwiel Solo


Het vrijwiel krijgt een klein zusje. Onlangs ben ik begonnen met de bouw van het Vrijwiel solo. Aan de ene kant om ervaringen op te doen die mij bij het Vrijwiel verder kunnen helpen en aan de andere kant omdat we soms in een situatie terecht komen waar we best wel twee velomobielen in huis zouden kunnen hebben.

Ook de Solo krijgt een frame van staal. De buitenkant wordt in dit geval van vikuprop gemaakt, dat is lichter dan triplex en ook minder bewerkelijk. Ik probeer ook een nieuw stoelontwerp uit. Als het wat is dan krijgt het vrijwiel waarschijnlijk twee stoeltjes in plaats van een bank dat spaart weer eens gewicht en zit wat beter.






5 opmerkingen:

Wim zei

Misschien ten overvloede, maar binnen de ligfietswereld is natuurlijk al heel veel uitgeprobeerd en ontdekt. Heb je daar ook contacten mee?

Blijft natuurlijk dat ik dit initiatief geweldig vind.

Mark zei

Zijn 2 ligfiets zitschalen geen optie? Lichtgewicht en niet zo breed.

Olaf zei

Hey Wim,

ik ga het wiel niet op nieuw uitvinden. Maar ik wil wel proberen of het niet ook zo makkelijk kan dat ik het zelf kan maken. Waarom zou een stoeltje van nylon of carbon moeten zijn als ik het ook makkelijk van triplex kan maken? Wie weet, misschien kom ik er sneller achter dan ik het zou willen...;o) Maar dan weet ik dat ook weer.
Bedankt voor je steun en schaam je niet mee te denken en/of krtiek te uiten!

Olaf zei

Hey Mark,

welkom op de blog. Het is inderdaad het idee om twee ligfoetsstoeltjes naast elkaar erin te zetten. Scheelt gewicht en zit prettiger dan dat bankje denk ik. Maar voordat ik het hele Vrijwiel weer uit elkaar ga halen maak ik er gewoon een nieuwe fiets waarin ik mijn stoeltjes uit kan proberen. We zullen zien hoe het uitpakt.

Wim zei

Ik bedoelde nog niet eens het stoeltje, want dat heb je echt wel mooi gemaakt. Nee, ik zat meer te denken aan de voorwielophanging en dat soort technische zaken. De "moderne" Velomobiel heeft de voorwielen een beetje schuin staan, de oudere modellen hebben de wielen rechtop zoals bij jouw model.
Zelf bedachte ideeën zijn vaak zwaarder dan principes die al jarenlang beproefd en getest zijn.

Hoe dan ook, ga vooral door. Ik ben benieuwd hoe deze fiets er uit gaat zien.

Wim -de roetsende